Határtalanul

Az Abdai Zrínyi Ilona Általános Iskola és Ikrényi tagintézményének  40  7.osztályos tanulója  június 3-5.-e között a felvidéken járt tanulmányi kiránduláson a Bethlen Gábor Alapkezelő Zrt. által támogatott  HATÁRTALANUL  PROGRAM keretében. A tanulókat Ferenczy Tamás igazgató Kara Éva és Steininger Adél osztályfőnökök valamint Balogh Sándorné történelem tanár kísérte el.  A kirándulás keretében tanulóink megtekinthették a Bősi erőművet, majd Deákiban  Árpád-kori templomot látogattunk, utunkat Galántán folytattuk ahol az Eszterházy palota parkjában megkoszorúztuk Kodály Zoltán mellszobrát. Nagy Rebeka emlékeztetett bennünket Kodály életútjára, az énekórán megismert daljátékokra, kórusművekre. A Háry János daljáték ismert énekeiből énekeltünk el kettőt.

Galánta után Nagyszombat következett. Idegenvezetőnk segítségével megnéztük és bejártuk a város nevezetes épületeit, templomait. Ezt Pöstyén követte, ami egy szép fürdőváros. Ismét buszra szálltunk, és meg sem álltunk Beckó váráig.

Estére értünk Kubricára, a szállásunkhoz. Másnap Trerncsén városával és a trencséni várral ismerkedtünk. Trencséni sétánk után Pográny felé vettük az irányt. Ott megebédeltünk egy nagyon szép étteremben, majd az ottani magyar nyelvű alapiskolát látogattunk meg. Szeretettel vártak minket. Megtudtuk, hogy sajnos egyre fogy a tanulók száma, mert egyre kevesebb új tanuló iratkozik be. Megdöbbentünk ezen a dolgon, hogy az iskolának küzdenie kell a megmaradásáért. Gyorsan összebarátkoztunk. Szellemi vetélkedőn vettünk részt vegyes csapatokkal, vagyis mi és a pogrányiak is voltunk egy-egy csapat tagjai. A tanáraink által összeállított kérdések alapján kaptuk a kérdéseket, melyek főként a Felvidék történetéből voltak. A verseny alatt jól összebarátkoztunk. A fiúk pedig focimeccsre hívták ki a pogrányiakat. Még egy túra várt ránk. A csejtei várba másztunk fel, ahol a hírhedt Báthory Erzsébet is élt.

Fáradtan, de élményekben gazdagon értünk a kubricai szállásra. Vacsora után emlékeztünk meg a trianoni békekötésről. Felidéztük az előkészítő órán megismert történelmi eseményeket, tényeket. Beszélgettünk az aláírt béke máig ható következményeiről is. Az utolsó napon Pozsony felé vettük az irányt. Tervben volt, hogy Dévénybe is elmegyünk, de az egyre növekvő árvízveszély miatt oda már nem mehettünk.

A felvidéki kiránduláson részt vevő tanulóink egy csoportjaPozsonyban megnéztük a szép várat, gyönyörködtünk a panorámában, majd kezdetét vette a városnézés a valóságban is. Gyalog a belváros felé indultunk. Itt megnéztük a Prímás palotát, megismertük történetét, az ott történt fontos eseményeket. Láttuk azt az épületet is, ahol a reformkori országgyűlések voltak. Itt ajánlotta fel Széchenyi István birtokainak egyévi jövedelmét a Magyar Tudományos Akadémia megalapításának céljaira. Megnéztük a Városi Színház szép épületét is. Megtudtuk, hogy az ünnepi díszelőadáson a Bánk bánt játszották, amelyen részt vett az akkori a teljes magyar kormány is, és jelen volt Jókai Mór és a zeneszerző Erkel Ferenc is.

A városnézés után  egy óra szabadidőt következett, így mindenki csoportokba verődve nézelődött és vásárolt. Ezután hazaindultunk. Szerencse, hogy még délután 6 óra előtt átjöttünk a határon, mert lezárták a várost, a hidakat a Duna áradása miatt. Pozsonynál épp ott tartózkodásunkkor tetőzött a folyó. Félelmetes volt.