Egészségnap Ikrényben

EMLÉKEZTETŐ

TÁMOP-3.1.4-12/2-2012-0614

Egészségnap Ikrényben

Az program időpontja: 2014. december 11. 13:00-18:00

Az program helyszíne: 9141 Ikrény, Vasútsor 6.

Résztvevők: a jelenléti ív alapján

 

 

  1. 1.  Táplálkozási tanácsadás, ételkóstolás

Az előadás során a gyermekek megismerhettek az egészséges életmód fő szempontjaival, és a gyermekkori túlsúly elkerülésének módjaival. Az első témakör a genetika és az öröklött családi tulajdonságok voltak, ahol a gyermekek megtudhatták, hogy a hozott géneket, szokásokat nehéz ugyan megváltoztatni, de nem reménytelen és hiábavaló az erre fordított idő és munka. A zsírok csökkentése is fontos a gyermekek számára, fontos, hogy meg tudják különböztetni a „jó és rossz” zsírokat egymástól.

A tejtermékek fogyasztása is jó hatással van az egészségünkre, fontos, hogy a diákok olyan sovány tejtermékeket fogyasszanak, amelyek alacsony laktóz és zsírtartalommal bírnak, de közben számos ásványi anyag és sok fehérje is megtalálható bennük. A natúr joghurt, kefir kifejezetten jó hatással van az emésztésre.

A cukor kizárásával nemcsak egészségesebbek lehetünk, hanem a testsúlyunk is csökkenni fog. Többek között a gyerekek azt is megtudhatták, hogy milyen formában, milyen cukorhelyettesítő szerekkel lehet elérni a kívánt édes ízt. Sajnos sok egészségtelen ilyen adalékanyag van, de a nyírfacukor és a stevia sokak számára megfelelő lehet.

 

A szénhidrátbevitelre fiatal korban is figyelni érdemes, hiszen a finomított fehérliszt korunkban az egészség egyik nagy ellensége. Érdemes fokozottan kiváltani azt teljes kiőrlésű, rozsos, zabos vagy tönköly alapú lisztekkel. Azonban a szénhidrátok esetén figyelni kell arra is, hogy már gyermekkorban is elegendő zöldséget és gyümölcsöt fogyasszunk. Sajnos a diákok többsége nem szereti a zöldségeket, azonban a sütési-főzési módszerek és különböző fűszerek kipróbálásával új kedvencekre találhatunk.

A nassolnivalók is károsak az egészségre, főleg a fehérlisztből készült sütemények, torták, és más édességek. Azonban a tanulók ezeket is kiválthatják természetes és egészséges finomságokkal, például natúr pattogatott kukoricával, olajos magvakkal, gyümölcsökkel.

Az életkor előre haladtával, de már fiatal korban is érdemes a táplálék kiegészítőkkel foglalkozni, hiszen ezek közé tartoznak a vitamin tabletták, ásványi anyagok is.

Amennyiben már bekövetkezett a baj, és túlsúlyosak vagyunk, egy dietetikus személyre szabott étrenddel segítheti a fogyásunkat, természetesen megfelelő mennyiségű testmozgás mellett. Azonban legtöbbször az is elég, ha a korábbi életstílusunkon változtatva, szép lassan, fokozatosan áttérünk az egészséges, friss alapanyagból készült ételek fogyasztására.

Az előadás után pedig mindenki megkóstolhatta az előre elkészített egészséges finomságokat. Volt például gyümölcssaláta, szeletelt, fűszerezett zöldségcsíkok, egészséges müzli szeletek. Sokan féltek a zöldségek megkóstolásától, azonban a bátor kipróbálóknak nagyon ízlett minden, de a müzlik voltak a legsikeresebbek. A foglalkozás végén minden tanuló banánt és narancsot kapott.

 

 

 

 

  1. 2.  Rendőrségi előadás

 

Kaliba Edit előadása során a diákok megismerkedhettek a büntethetőség és az életkor összefüggéseivel, továbbá a 2012. évi törvényi változások milyen hatással voltak az ő büntethetőségükre. Megismerhették a jogsértések fokozatait, mint szabálysértés és bűncselekmény.

Továbbá az előadónő megismertette a tanulókat a leggyakoribb közterületi szabálysértési példákkal, elmagyarázta azok veszélyességét és büntetéseit.

A szórakozási szokásokról való beszélgetés keretében megismerhették a gyerekek az alkohol és a drogok káros hatásait, és a használat következményeit is, továbbá, hogy e szerek használata sokszor vezet más egyéb bűncselekményekhez is.

Különösen a felső tagozatos diákok számára volt tanulságos az előadás, hiszen közülük már sokan a serdülőkor rögös útjaira lépve találkoznak az élet nehézségeivel és a rossz döntések lehetőségeivel, melyre ezen az előadáson a figyelmüket felhívták. A leggyakoribb elkövetett jogsértések kitárgyalásakor sokan elgondolkodtak, hiszen napjainkban már az internet is plusz veszélyt jelenthet a fiatalokra és fiataloktól is.

A gyermekek ezen túl megtudhatták, milyen gyermekvédelmi intézkedések léteznek. Szó esett az iskolatársak molesztálásáról is, hogyan előzhető meg, mi a teendő ilyen esetekben. Az előadás végén prevenciós tanácsokat adott Kaliba Edit azzal kapcsolatban, mit tehet az áldozat, illetve mit tehetnek az elkövetővé válás ellen.

 

 

  1. 3.  Loui élete – rajzfilmvetítés az egészséges életmódról

A rajzfilm megnézése után a diákok egy kötetlen beszélgetésben mondhattak véleményt a filmről, a benne szereplőkről és az egészséges életmódhoz kapcsolódó kérdésekről.

Megtárgyalt kérdések: szereplők alkata, sportja és az alkat megváltoztatására tett lépések. A beszélgetés során arra is szó került, hogy mások véleménye mennyiben befolyásol bennünket az életmódunkban, és ez mennyire hat vissza ránk. A film során betekintést kaphattunk abba is, hogy a sport hogyan változtatja meg az életünket, továbbá, hogy milyen következtetések vonhatóak le az egészséges táplálkozással kapcsolatban.

 

  1. 4.   Sor és váltóversenyek

 

Az alsó tagozatos diákok számára egyszerűbb ügyességi, gyorsasági versenyekkel készültünk, amit nagyon élveztek. Az első és második osztályosok számára a feladat futás volt, majd nehezítésként babzsákot, labdát vagy karikát kellett magukkal vinniük. További nehezítés volt számukra az irányváltoztatásos futás is, amelyen jól szórakoztak.

A 3. és 4. osztályt szintén futóversenyek állították próba elé, ahol karikában vagy párban kellett futniuk. A szökdeléses és utánzó járásokkal való versenyt nagyon élvezték, hangosan szurkoltak egymásnak. A labdavezetés irányváltoztatással már csak a legügyesebbek számára volt kihívás, de ügyesen legyőzték az akadályokat.

 

A felső tagozat számára hasonló feladatokat találtunk ki, azonban nekik már nehezebb tárgyakat kellett magukkal vinniük, úgy mint medicinlabda, vagy akár egyszerre több labda. A páros versenyek is megnehezítették a dolgukat. A kötélhajításos, bújós vagy ugrálós feladatok bizonyultak a legszórakoztatóbbnak számukra. A legügyesebbek számára egy összetett akadálypályát alakítottunk ki, ahol egyénileg és párosan is indulhattak a tanulók.